Aids tabu

Recensionsdatum: 2013-02-18  |  Författare: Ingemar Ljungqvist  |  Recensent: Pia Hellertz

I kölvattnet efter Jonas Gardells fantastiska, tänkvärda och oerhört rörande dokumentär ”Torka aldrig tårar utan handskar” som visades i SVT under hösten 2012 1 om hur Aids skördade livet på unga homosexuella män får jag en utmanande, innehållsrik och mycket intressant bok i min hand, Kwame Ingemar Ljungqvists ” AI DS TABU Ursprung – Utveckling – Behandling ”.

Eftersom boken har 20 år på nacken ville jag veta mer om vad som har hänt efter år 1992 när hans bok publicerades? Det finns massor med böcker, artiklar och filmer som publicerats under de decennier som gått sen HIV och AIDS blev kända. Jag har läst och läst och tittat på filmer och läst. Och jag blir riktigt förskräckt. En giftigare, smutsigare, aggressivare debatt får man verkligen leta efter. Eller som den prisbelönte amerikanske journalisten John Crewdson, beskriver det: ”En av de mest söndrande och destruktiva dispyter i modern vetenskaplig historia ”.

Det är svårt att tro att begåvade forskare, professorer och läkare kan sälja sig till så kränkande, nedsättande och även bedrägliga uttalanden och attacker. Jag började känna ett enormt obehag inför tanken att försöka beskriva. Studierna av texter och filmer väckte så många ångestfyllda frågor att jag inser att jag inte kommer att få några svar i nuläget.

Men jag vill verkligen ha svar! Nu har jag bara frågor, massor med frågor. Vad ligger sanningen närmast? Existerar HIV? Vad är AIDS? Finns det en koppling mellan HIV och AIDS? Är det verkligen sant att HIV orsakar AIDS? Var det egentligen HIV - viruset som forskarna upptäckte eller har de bara hittat på? Varför har de svårt att presentera bevis? Vilken teori är sann: ”apteorin”, ”livsstilsteorin” eller ”laboratorieteorin”? Och om laboratorieteorin stämmer, var upptäckten en olyckshändelse eller var det en medveten skapelse av ett nytt biologiskt vapen? Finns det botemedel för HIV och AIDS? Hjälper vaccin? Eller är det egentligen så att det är medicinerna som dödar? Varför dör människor egentligen? Är läkemedelsindustrin, läkare och forskare verkligen intresserade av att hitta orsaker och botemedel när industrin blivit så enormt lukrativ? Är det sant att tusentals forskare och läkare och andra skulle förlora sina jobb och sina vinster om man upptäcker.

Men jag hittade bara en på svenska, ”Som en osynlig sten i mitt hjärta: en bok om HIV och Aids i Sverige och världen” av Donald Boström och Mats Ögren Wanger. Jag har inte läst den. http://theperthgroup.com/FAQ/Cre wdsonHL23V.pdf . John Crewdson skrev en bok om kontroversen. “Science Fictions – A scientific mystery, a passive cover - up, and the dark legacy of Robert Gallo” (2002)

Jag har läst AIDS TABU Ursprung – Utveckling – Behandling av Kwame Ingemar Ljungqvist Carlssons (1992) Pia Hellertz , februari 2013 Pia sanningen? Vad är sanningen? Behövs det en Sanningsrörelse 4 även när det gäller HIV och AIDS?

Min första nyfikenhet när jag fick boken kom att handla om namnet Kwame. Författaren berättar i en eftertext att han arbetade en period som lärare i västafrikanska Ghana och fick då namnet Kwame som betyder den lördagsfödde. Erfarenheter han gjorde där kom att betyda mycket för hans intresse för Aids. Författaren har studerat fysik, kemi, biologi och matematik på universitetsnivå och har genom åren kommit att utveckla ett särskilt intresse för alternativ och komplementärmedicin.

Han kallar sig inte för medicinjournalist men det är lätt att uppfatta hans gedigna kunnande och hans arbete som skribent som just det. Han var med och startade och är redaktör för den mycket läsvärda tidningen ”2000 - Talets Vetenskap” - med den härliga underrubriken ”Tidningen som talar när andra tiger”. Författaren gör en imponerande genomgång av den forskning som fanns att tillgå för 20 år sedan. På hela nio sidor redovisar han sina referenser. Han redovisar inga svar men ställer många utmanande och viktiga frågor. Han vill också ha svar. Inledningsvis berättar han om de experiment som gjordes inom den militära forskningen för att skapa biologiska vapen. Hur man vid Fort Detrick, USA:s största militära centrum för kemisk och biologisk krigföring, studerade mutationer hos virus bland annat för att hitta ett virus som smittar vissa grupper av människor och som samtidigt skyddar ”sitt eget folk”. Eftersom detta var ett mycket känsligt forskningsområde så gjordes alla försök i hemlighet för att undvika opinion och blev sekretessbelagda. En stor fråga var vilka man skulle experimentera på eftersom försöksdjuren kanske reagerade annorlunda än människor.

Tusentals apor och schimpanser har använts i forskningsindustrin. Ingemar Ljungqvist menar att den etiska tröskeln även under fredstid har varit lägre i US A än i Europa och ”fängelserna har tjänat som försöksfält för läkemedelsindustrin”. Även ”mentalt efterblivna”, till och med barn har använts i medicinska försök, menar han. Homosexuella ställde ofta upp som försökspersoner. Man använde sig även av aborterade foster 6 från Sydkorea, en mycket lukrativ verksamhet för båda länderna.

Jag läste detta när jag åt lunch och tappade matlusten. Hur ohyggligt grym kan forskningen bli? Ljungqvist berättar att koreanska mammor övertalades att mot betalning fullfölja graviditeten. De fick informationen att barnlösa par i Europa ville adoptera. Sedan paketerades fostren ”i fyrakilos förpackningar där det stod njurar på omslaget” (sid. 88). En diskussion fanns också om man kunde använda sig av befolkningsgrupper i tredje världen. Tankarna går till det dr Mengele gjorde under Nazitiden?

Läs hela recensionen här som pdf!

5 tidningar per år

2000-Talets Vetenskaps lista med litteraturtips (pdf)