NHF Sweden: Pandemilagen bryter mot grundlagen

Datum: 2021-01-19  |   Författare: 2000-Talets Vetenskap

I NHF Swedens remissyttrande till Regeringen angående den tillfälliga Pandemilagen (S2020/09214) slås fast att lagen bryter mot bland annat Regeringsformen samt paragrafer som återfinns i de mänskliga rättigheterna.

Yttrandet, som sammanfattas nedan, kan i sin helhet läsas på: https://www.thenhf.se/vad-riksdagsmannen-skulle-onska-att-de-visste-om-pandemilagencovid-19.



I promemorian föreslås en tillfällig lag om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen Covid-19. Föreslagen Pandemilag angående Covid-19 går dock ej att anta, eftersom:

  • det strider mot grundlagen
  • det strider mot mänskliga rättigheter
  • beslut måste fattas utifrån vetenskap, men inget sådan grund har lagts fram
  • beslut måste föregås av en proportionalitetsanalys, vilken ej har genomförts
  • Covid-19 hittills inte är någon bevisat farlig pandemi
  • Därtill så genomför Regeringen enligt promemorian aktivt en massvaccinering av befolkningen. Massvaccineringen utförs utan att Covid-GMO-vaccinerna har genomgått någon sedvanlig miljöriskbedömning som normalt gäller för GMO-produkter. Detta är en olaglig handling.

Beslut får inte strida mot grundlagen


Regeringen vet att Pandemilagen som i sin nuvarande utformning kränker människors grundlagsstadgade fri- och rättigheter inte kan antas utan att bryta mot grundlagen. Regeringen har emellertid inte visat med vilket stöd som Regeringen kan införa någon pandemilag som bryter mot grundlagen och de mänskliga rättigheterna.

En möjlig inskränkning/begränsande åtgärd kan endast företas om grundlagen (Regeringsformen) tillåter detta, och sådana inskränkningar/begränsande åtgärder måste i sin tur grundas på vetenskap, konsekvensanalys, riskanalys, nödvändighetsrekvisit och proportionalitetsanalys, något som Regeringen inte har presenterat i Pandemilagen. Det som först måste göras är således att skriva om grundlagen och i Riksdagen få stöd för en sådan förändring.

Därtill måste en miljöriskanalys göras om det är så att Covid-vacciner ska distribureras och sådana vaccineringar genomföras aktivt, vilket Regeringen erkänner på sida 13 i promemorian ”Parallellt med detta verkar regeringen aktivt för att Sverige så snart som möjligt ska få tillgång till vaccin mot covid-19 och för en effektiv struktur för fördelning och genomförande av vaccination”.

Om Regeringen med hjälp av Pandemilagen låter vaccinering inkluderas i de ”rimliga försiktighetsåtgärderna” som var och en ska vidta enligt 4 §, så måste en omfattande miljöriskbedömning göras för att inte sätta människors liv och hälsa på spel, inte minst eftersom dessa Covid-vacciner är GMO-vacciner – somliga av dem är enligt Läkemedelsverket levande GMO-vacciner. Inga av dessa Covid-GMO-vacciner har genomgått den miljöriskbedömning som sedvanligt gäller för GMO-produkter.

Covid-GMO-vacciner är produkter som ska injiceras i människor – direkt in i deras biologiska system. Att Regeringen då inte låter göra 4 (49) någon miljö- och hälsoriskbedömning innan dessa produkter börjar användas betyder att Regeringen inte värnar om människors liv och hälsa, något som Regeringen i första hand måste skydda.

Socialminister Lena Hallengren menade den 20 oktober 2020 att det tar lång tid innan lagen kan börja gälla, eller som hon uttryckte det ”det tar lång tid att göra den nya lagen, eftersom den skulle ändra på många rättigheter för människor”. Hon sade även att det är ett stort arbete som man måste göra noggrant samt att lagen kunde börja gälla först till sommaren.

Det tog mindre än 2 månader för Regeringen att författa detta märkliga lagförslag som på bred front kränker människors fri- och rättigheter. Pandemilagen är dessutom avsedd att träda i kraft redan i mars 2021. Därmed måste Regeringen ha hoppat över det stora arbete som Hallengren lovade skulle göras noggrant.

Pandemilagen bryter mot nedanstående paragrafer samt paragrafer som återfinns i de mänskliga rättigheterna men som även har införlivats i vår grundlag.

Regeringsformen


2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter. Opinionsfriheter
1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad;
3. Mötesfrihet: frihet att anordna och delta i sammankomster för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk, 4. Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats, 5. Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften, och 6. Religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion.

Kroppslig integritet och rörelsefrihet
8 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det. Lag (2010:1408).

Beslut får inte strida mot mänskliga rättigheter


Pandemilagen slår hårt mot medborgares fri- och rättigheter samt mot företagare och innebär eller kan komma att innebära kränkning av:

FN:s ALLMÄNNA DEKLARATION OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA


Artikel 12: ”Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem… Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp”.
Artikel 13. 1. ”Var och en har rätt att fritt förflytta sig”
Artikel 20. 1. ”Var och en har rätt till frihet i fråga om fredliga möten och sammanslutningar.”
Artikel 22. ”Var och en har, i egenskap av samhällsmedlem, rätt till social trygghet, och är berättigad till att de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter som krävs för hävdandet av hans eller hennes människovärde och utvecklingen av hans eller hennes personlighet, förverkligas genom nationella åtgärder och mellanfolkligt samarbete i enlighet med varje stats organisation och resurser”.
Artikel 23. 1. ”Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet”.
Artikel 23. 3 ”Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro…”
Artikel 25. 1. ”Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll”.
Artikel 27. ”Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner”.


EUROPEISKA UNIONENS STADGA OM DE GRUNDLÄGGANDE RÄTTIGHETERNA


Artikel 3. Människans rätt till integritet; 1 ”Var och en har rätt till fysisk och mental integritet”. 2. ”Inom medicin och biologi ska i synnerhet följande respekteras a) Den berörda personens fria och informerade samtycke”.
Artikel 6. ”Var och en har rätt till frihet och personlig säkerhet”.
Artikel 7. ”Var och en har rätt till respekt för sitt privatliv och familjeliv, sin bostad och sina kommunikationer”.
6 (49)
Artikel 12. Mötes- och föreningsfrihet 1. ”Var och en har rätt till frihet att delta i fredliga sammankomster samt till föreningsfrihet på alla nivåer, särskilt på det politiska, fackliga och medborgerliga området”.
Artikel 15. 1. ”Var och en har rätt att arbeta och utöva ett fritt valt eller accepterat yrke”. 2. ”Varje unionsmedborgare har rätt att söka arbete, arbeta, etablera sig samt tillhandahålla tjänster i varje medlemsstat”.
Artikel 16. Näringsfrihet. ”Näringsfriheten ska erkännas i enlighet med unionsrätten samt nationell lagstiftning och praxis”.
Artikel 17. Rätt till egendom. ”Var och en har rätt att besitta lagligen förvärvad egendom, att nyttja den, att förfoga över den och att testamentera bort den. Ingen får berövas sin egendom utom då samhällsnyttan kräver det”.
Artikel 33. Familjeliv och yrkesliv. 1 ”Skyddet av familjen på det rättsliga, ekonomiska och sociala planet ska säkerställas”.
Artikel 34. Social trygghet och socialt stöd. ”Unionen erkänner och respekterar rätten till tillgång till social trygghet och sociala förmåner som garanterar skydd i sådana fall som moderskap, sjukdom, olyckor i arbetet, omsorgsbehov eller ålderdom samt vid arbetslöshet i enlighet med närmare bestämmelser i unionsrätten samt nationell lagstiftning och praxis”.
Artikel 37. ”En hög nivå i fråga om miljöskydd och förbättring av miljöns kvalitet ska integreras i unionens politik och tryggas i enlighet med principen om hållbar utveckling”.
Artikel 38. Konsumentskydd. ”En hög nivå i fråga om konsumentskydd ska tryggas i unionens politik”.
Artikel 45. Rörelse- och uppehållsfrihet Varje unionsmedborgare har rätt att fritt röra sig och uppehålla sig inom medlemsstaternas territorier.

Hela remissyttrandet innehåller nedanstående kapitel och kan läsas på NHF-Swedens hemsida

- Beslut får inte strida mot grundlagen
- Beslut får inte strida mot mänskliga rättigheter
- Beslut måste fattas baserat på vetenskap
- Ingen proportionalitetsanalys har genomförts
- Covid-19 är inte någon bevisat farlig pandemi
- Lockdowns har inte hjälpt
- SYNPUNKTER PÅ PANDEMILAGENS UTFORMNING
- ANGÅENDE COVID-VACCIN
- Lista på företag och typ av Covid-vaccin
- INFORMERAT SAMTYCKE REGLERAS I ÅTTA KONVENTIONER
- LÖFVEN OCH MINISTRAR FÄLLDA ENLIGT ROMSTADGAN
Prenumerera på 2000-Talets Vetenskap för endast 280 kr per år så kan du ta del av djupgående artiklar om naturlig hälsa och miljö!


Startsida