Fem bästa andningstipsen för att skydda dig mot coronaviruset - Intro

Datum: 2021-07-25  |   Författare: Anders Olsson

Denna artikel syftar till att ge konkreta, effektiva andningsrelaterade råd om vad du kan göra för att stärka din hälsa och ditt immunförsvar för att kunna bekämpa coronaviruset om du skulle bli smittad. Eftersom viruset bland annat sprids via luften och sätter sig i luftvägarna är också sättet vi andas på viktigt att belysa.


Direktlänk till: Intro | Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5

Introduktion

Under ett enda dygn andas vi in hela 10-20 000 liter luft. Det är enorma mängder och då en liter väger 0,1 gram blir det 10-20 kilo luft, alltså ca 10 gånger mer än den mängd mat vi äter. Luften innehåller en mängd bakterier, virus och andra partiklar. På ett enda dygn andas vi in uppemot 100 miljarder enligt forskning på Karolinska.

ANSIKTSMASK KAN GE EN FALSK KÄNSLA AV TRYGGHET

Att använda ansiktsmask är en åtgärd som blir allt populärare. Exempelvis i Kina får alla innevånare numera gratis ansiktsmasker. Många läkare rekommenderar dock att man INTE använder masken, då de helt enkelt inte utgör ett effektivt skydd mot små luftburna partiklar som virus. Eftersom det är obekvämt ökar också risken att man ofta för händerna till ansiktet för att rätta till masken. Särskilt med tanke på att de vanligaste maskerna endast håller i ca 3-4 timmar innan de måste bytas ut.

Vad värre är, många som använder masken, särskilt barn, öppnar munnen när de använder masken, se videon nedan där kinesiska föräldrar filmat sina barn. Troligtvis leder det ökade luftmotståndet som masken ger att barnen upplever att det blir för tufft att andas genom näsan och öppnar därför munnen. Som du kan läsa längre ned i artikeln är näsandning ett av de absolut viktigaste andningstipsen, så att använda andningsmask kan i värsta fall vara kontraproduktivt där det leder till en falsk känsla av trygghet men istället ökar risken för att smittas.



DE FEM BÄSTA ANDNINGSTIPSEN

För att skapa en stark inre miljö så handlar det långt ifrån bara om muskler och pannben. Det har visat sig att förbättrade andningsvanor är väldigt effektivt för att stärka vår inre miljö då det påverkar både tankar, känslor och vår fysiska kropp och skapar det inre lugn som krävs för att immunförsvaret ska kunna jobba optimalt. Nedan följer de fem viktigaste andningstipsen på vad du kan göra för att skydda och stärka dig:

  1. Andas genom näsan
  2. Humma
  3. Andningsträna med Relaxator
  4. Anda dig igenom dina rädslor
  5. Gör övningar för att skapa öppna och välfungerande luftvägar

Gå till del 1: Andas genom näsan
Prenumerera på 2000-Talets Vetenskap så kan du ta del av djupgående artiklar om naturlig hälsa och miljö!


Startsida